Het natlakken en poedercoaten van rioolzuigwagens

Sinds jaar en dag behandelen wij rioolzuigwagens. Voordat wij konden poedercoaten werden deze wagens altijd volledig gecoat door middel van natlakken. Toen wij in 1995 konden poedercoaten zijn wij steeds meer overgestapt naar het poedercoaten waar mogelijk. Nu worden de wagens deels gepoedercoat en deels gespoten.

Een groot voordeel van poedercoaten ten opzichte van natlakken zijn de korte droogtijden en de hoge slijtvastheid van de onderdelen, chassis en tank. Al deze onderdelen worden 3 tot 4 laags gepoedercoat incl. een blanke lak laag als hoogglans afwerking.

Er worden verschillende types rioolzuigwagens gebouwd, meestal combi's ( zuig/hogedrukspuitwagens) of kolkenzuigers. Deze worden door hetzelfde bedrijf gebouwd en gebruikt.

Veel onderdelen zoals hydraulische pompen, cilinders, vacuumpompen etc. kunnen niet worden gepoedercoat omdat deze vol smeltdelen zitten. Deze worden met het chassis gecoat door middel van natlakken.

De tank, hulpchassis en onderdelen zoals kisten, leidingwerk etc. worden gepoedercoat. Nadat de tank gepoedercoat is wordt deze aan de binnenzijde voorzien van een tankcoating en aan de buitenzijde wordt er plaatselijk een rubbercoating aangebracht. Deze coating zorgt voor extra bescherming tegen beschadigingen. Als het hulpchassis gepoedercoat is wordt ook hier plaatselijk een rubbercoating aangebracht en worden de vlakken waar later de lampen in worden gemonteerd wit gemaakt.

Op deze pagina ziet u een foto reportage van het poedercoaten en natlakken van rioolzuigwagens.

Rioolzuigwagens, Rioolwagen deels gemonteerd Rioolzuigwagens, Rioolwagen deels gemonteerd Rioolzuigwagens, Poedercoaten van diverse onderdelenRioolzuigwagens, Poedercoaten van diverse onderdelenRioolzuigwagens, Tank gepoedercoat, deels rubbercoating aangebrachtRioolzuigwagens, Chassis in 3 lagen genatlakt met een zwarte hoogglans afgewerkt