Ringdijk 4
5705 CT Helmond
Noord Brabant, Nederland

Tel: (0492) 52 43 90
Fax: (0492) 52 82 08

Mobiele vangrail coater

Het idee om een vangrail poedercoater te bouwen kwam van Frits Meulendijks. In 1996 stond hij in de file toen hij naar de verroeste vangrail staarde. Hij dacht aan hoeveel werk het was om de vangrails te demonteren opnieuw te laten verzinken en dan weer opnieuw te plaatsen. Dit kost tot vandaag de dag handen vol met geld, iedere 15 jaar is dit het geval.

Daar komt nog bij dat alle verzinkte materialen als vangrails en lantaarnpalen erg milieu vervuilend zijn. De reden dat vangrails of lantaarnpalen gaan roesten is omdat door de jaren heen de zink van de materialen afregent. Deze komt in de grond terecht, zink is een zwaar metaal en dus tast dit het milieu aan. Dus waarom zou je de zinklaag niet afdekken door middel van poedercoaten zodat er geen water bij komt, de levensduur tot wel 30 jaar verlengt en dus 2 maal demonteren, verzinken en opnieuw weer monteren besparen.

Hij kreeg toen het idee om een mobiele vangrail poedercoater te bouwen. Hier won hij in 2003 de innovatieprijs van Nederland mee. "New venture" genaamd. Nu is het geval dat er maar 1 potentiele klant is die dit medemogelijk kan maken en dat is de Rijkswaterstaat. Deze heeft echter geen interesse.

Nu ging hier 6 jaar overheen en toen kreeg zoon Rick Meulendijks het idee om de vangrailcoater weer nieuw leven in te blazen. Met nog 2 anderen Jesse Koolen en Joost Verbaarschot maakte zijn een prototype vangrail coater als eindproject voor de MBO ROC ter AA in Helmond.

Hieronder kunt u een deel van het verslag lezen want het origineel is 72 pagina's dik zonder werktekeningen.

Toen we de opdracht kregen om een geautomatiseerd model binnen 300 x 300 x 300 mm te realiseren wisten we al meteen dat we dat niet gingen halen.

Wat hebben we nodig om het praktijk gedeelte te laten slagen:

  • Straalunit (schoonstralen van vangrail)
  • Voorverwarmunit (voorverwarmen, stofvrij maken, direct gestookt)
  • Poedercoatunit (poedercoaten)
  • Naverwarmunit (uitharden, indirect gestookt)

Theorie:

Prijs nieuwe methode:

De nieuwe methode zou een beter en goedkopere onderhoudsmethode aanbeiden tegen een prijs die 25 procent onder de huidige marktprijs van €42.500 per kilometer ligt. Dit betekent dat de prijs van ‘Mobiel stralen en coaten’ € 19.965per kilometer bedraagt. Met deze lagere prijs per kilometer en de andere concurrentievoordelen wordt verwacht dat Rail Coating binnen de komende jaren een aanzienlijk marktaandeel gaat verwerven.

Hier komen nog wel ontwikkelingskosten en aanschafkosten bij, deze zijn 1 malig.

Productie:

Een werpstraler bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Een aandrijving. Bij ons is hiervoor een haakse slijper gebruikt.
  • Het huis (dit is eigenlijk de kap die om dit alles heen verwerkt zit)
  • Schoepen (deze slingeren het straalgrit weg)
  • De schijf (hier zitten de schoepen op bevestigd)
  • Binnen rotor (deze zorgt er voor dat het grit goed verdeeld wordt)

Stuurhuis (met het stuurhuis kan nauwkeurig worden bepaald in welke richting het straalgrit weg geslingerd wordt)

We beschikten over een grote werpstraler, deze hebben we 3D nagetekend verkleind en CNC gedraaid. Deze hebben we op een slijptol gemonteerd. Dit was de grootste uitdaging die we hadden omdat we niet wisten of dit ging werken. Na het draaien hebben we de werpstralers meteen getest en alles werkte.

Toen zijn we verder gegaan met de units, dit zijn 4 "wagens" waar de verschillende behandelingen worden uitgevoerd.

Eerst hadden we koker frames gelast om de units van te maken, deze bleken te klein en hebben we nieuwe gemaakt door middel van platen die we in vorm gezet hebben.

Foto's zeggen meer dan duizend worden dus bekijk hier onder de foto's en het filmpje.

U bevindt zich hier: